Zadzwoń

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

 

1. STOSOWANIE EFEKTÓW SPECJALNYCH W COREL DRAW

Przygotowując projekt w CorelDraw prosimy o ograniczenia w stosowaniu efektów jak soczewki (lens), cienie, przezroczystości czy wypełnienia tonalne (gradienty). Elementy te bardzo często (choć nie zawsze) rozbarwiają się nie tak jak byście sobie tego życzyli, czego efektem jest niezamierzony kolor cienia, „zniknięcie” obrazu pod przezroczystością, a w skrajnych przypadkach całkowite „rozsypanie” się projektu.
Jeśli jednak często korzystacie z efektów zawartych w CorelDraw, to przed wysłaniem pliku wszystkie obiekty z efektami zamieńcie na bitmapę 300 DPI CMYK.

 

2. UMIESZCZANIE ZBYT BLISKO LINII CIĘCIA ISTOTNYCH ELEMENTÓW PROJEKTU (TEKSTÓW, LOGO ITP.)

Pamiętaj o zrobieniu min. 3 mm (najlepiej 4 mm) marginesu od linii cięcia. Odsuń wszystkie teksty, nie rób w tym obrębie ramek, linii itp.

 

3. BRAK TZW. „SPADÓW” W PROJEKCIE

Najczęstsze błędy:

  • tło powinno mieć spad 2mm,
  • tło przygotowane na równo z linią cięcia bez spadów,
  • tło przygotowane minimalnie poza linię cięcia (mniej niż 2 mm),
  • tło przygotowane na spad więcej niż 2 mm,
  • pozostałości w projekcie niewidocznych elementów poza formatem pracy,
  • elementy takie jak linie czy wypełnione ramki przygotowane na równo z linią cięcia bez spadów,
  • zamaskowanie wystających części poza formatem projektu nie jest rozwiązaniem, wystające elementy trzeba odciąć.

 

4. STOSOWANIE KOLORÓW RGB LUB PANTONE

Korzystaj tylko z kolorów CMYK (bez osadzonych dodatkowych profili).
Kolory Pantone i RGB są automatycznie konwertowane do CMYK-a po naświetlaniu. W zależności od ustawionego profilu konwersji mogą się one różnić od oczekiwań twórcy.Najczęstsze błędy:

  • zdjęcia czy nawet cały projekt zrobiony w RGB rozbarwia się inaczej niż te same elementy zamienione na CMYK. Kolory zazwyczaj wychodzą szare, „brudnawe” i wyblakłe.
  • używanie składowych kolorów CMYK poniżej 5% w druku wychodzi bliskie 0%

 

5. PROJEKT ZAWIERA TEKSTY NIEZMIENIONE NA KRZYWE

Przesłanie projektu z tekstami niezmienionymi na krzywe powoduje zamianę czcionki tekstu na inną. W praktyce oznacza to zupełne rozsypanie się projektu.
Zawsze zamień wszystkie czcionki na krzywe (funkcja w CorelDraw: Zamień na krzywe lub Ctrl+ Q)

 

6. ZBYT DUŻA ILOŚĆ KRZYWYCH W JEDNYM OBIEKCIE

Prosimy nie łączyć zbyt dużej liczby krzywych w jedną całość (używając funkcji Połącz / Combine). Zalecamy grupowanie krzywych w kilka obiektów, podczas projektowania w programie CorelDraw. Wynika to z ograniczeń standardu postscriptowego (*.ps) do którego konwertowane są pliki przeznaczone do druku.
Zbyt duża ilość krzywych osadzonych w jednym obiekcie może spowodować nieprawidłowy odczyt pliku po jego konwersji do formatu postscriptowego, a w efekcie zniknięcie niektórych obiektów na wydruku.

 

7. ZBYT MAŁA LUB ZA DUŻA ROZDZIELCZOŚĆ BITMAP

Jeżeli zamieszczasz w projekcie obrazki bitowe typu TIF, JPG, pamiętaj by miały rozdzielczość 300 DPI. Większa rozdzielczość nie poprawi jakości a tylko zwiększa wielkość pliku. Mniejsza rozdzielczość spowoduje utratę jakości.Przykład:

  • zdjęcia przygotowane w małych rozdzielczościach np. 72 lub 100 DPI powodują brak ostrości i nieczytelność elementów na zdjęciach,
  • zdjęcia przygotowane w zbyt dużych rozdzielczościach np. 1000 DPI nie wpływają na poprawienie jakości zdjęcia a powodują niepotrzebne zwiększenie objętości pliku co wiąże się z długim czasem przesyłania projektu przez internet.

 

8. PLIKI W FORMIE MAP BITOWYCH

Przygotowywanie plików w postaci map bitowych TIF dla niektórych jest wygodne, choć przez nas nie polecane. Zalecamy stosowanie plików PDF. Jeśli jednak tworzysz plik TIF, pamiętaj by uważać ze stosowaniem zbyt małych literek. Można też wtedy podwyższyć rozdzielczość do 600 DPI.
Pamiętaj również, że nie należy stosować 16- lub 32-bitowej głębi kolorów w przygotowaniu do druku, plik przygotowany w trybie 16- lub 32-bitowym ulega zniekształceniu podczas rozbarwienia.

 

9. BRAK INFORMACJI ODNOŚNIE KOLEJNOŚCI STRON

Przy przygotowywaniu projektów w formie katalogów, folderów, bądź broszur bardzo prosimy o zaznaczenie kolejności stron w nazwach plików.

 

10. NAZWA PLIKU JEST ZBYT POWSZECHNA

Prosimy o unikanie nazywania plików np. „wizytówka.pdf”, „pocztówka.cdr”. Przy dużej ilości otrzymywanych od Państwa plików, taka nazwa może być myląca i utrudnia nam odnalezienie właściwego pliku. Nazwa pliku powinna być charakterystyczna i odróżniać go od innych. Najlepiej, gdy tworzona jest wg wzoru: „login_nazwaprojektu.xxx

 

11. JEDEN PRODUKT W KOSZYKU – KILKA PROJEKTÓW GRAFICZNYCH

Każdy produkt dodawany przez Państwa do koszyka powinien odnosić się do jednego projektu graficznego. W związku z tym prosimy o unikanie łączenia tych samych produktów – ale o różnych projektach graficznych. Dla przykładu, jeśli chcą Państwo złożyć zamówienie na 3000 biznes kart – z czego na 1000 wg projektu abc.pdf i 2000 wg projektu xyz.pdf – prosimy każdy z produktów wprowadzić osobno do koszyka.Obowiązuje zasada: jeden produkt w koszyku – jeden projekt graficzny.

468 ad